Asset Publisher Asset Publisher

Polish hit

Polish products made of wood – furniture, window and door frames, yachts or paper and packages – these are real hits of the market.

Our country is the is the 10 largest producer of furniture and the 4 largest furniture exporter in the world. Wood industry sells abroad goods of its approximate value of 45 million zl annually, what constitutes 10 % of the whole Polish export. The measurement of the essential role of forestry and timber based sector in our management is that, it works out about 2 % of GDP (Gross Domestic Product). Not only it gives work to thousands of people, but it is also an engine of investment and of development of innovative technologies. From the beginning of transformation, it drew foreign capital of its value over 30 million zl.

Forest gives work

The State Forests belong to the leading group of employers in Poland. However, both forest and timber provide for workers with several thousand of Forestry Services Companies, which within the contract of mandate deal with, among others, planting trees and their nursing, wood logging and its transportation. And above all cooperate with people employed in several dozen thousand of companies creating wood and furniture industry and paper manufacture. Summing up, it gives as many as 375 thousand of Poles altogether. Statistically, every hundred inhabitant of our country works in the sector connected with forestry and wood processing.

Among private companies of forestry and timber based sector, there are also big companies with the share of foreign capital , and big and medium sized indigenous companies, but 9 of 10 companies in this sector are small plants employing less than 10 people. These are often family companies, cultivating multigenerational traditions connected with forestry and working in less developed regions of the country. There, forestry and wood industry, as well as agriculture constitute the basis of maintaining hundred thousand of families. As many as 600 % of all working places in the forest and wood based sector are located within rural areas.

Forest and wood based sector works out about 2 % of Polish GDP (Gross Domestic Product).

  • 2 % of Polish GDP works out forest and wood based sector .
  • Poland takes 4 place as the largest furniture exporter and 10 place as the largest producer of furniture.
  • 50 % of paper and 9 of 10 pieces of furniture produced in Poland is exported abroad
  • The value of annual export of Polish goods of wood and furniture industry and paper manufacture equals 45 billion zl (it is 10 % of the whole export).
  • 30 billion zl , as direct foreign investments, have been drown since 1990 by Polish wood based sector (5,5 % of all).
  • 100 kg of paper is used annually by statistic Pole (an average of UE is 160 kg, for USA – 230 kg).

Source: E. Ratajczak „Potencjał gospodarczy przemysłów opartych na drewnie i perspektywy ich rozwoju (Economic performance of wood – based industries and perspectives of their development)", GUS, Warszawa 2012.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Leśny Kompleks Promocyjny "Lasy Birczańskie"

Leśny Kompleks Promocyjny "Lasy Birczańskie"

CO TO JEST LEŚNY KOMPLEKS PROMOCYJNY?

Leśne kompleksy promocyjne są obszarami funkcjonalnymi o szczególnym znaczeniu społecznym, ekologicznym i edukacyjnym, obejmującymi duże i zwarte obszary lasu. Utworzone na obszarze całego kraju, pokazują zmienność warunków siedliskowych oraz różnorodność składu gatunkowego lasu. W ramach LKP leśnicy prowadzą wszechstronne rozeznanie i monitorowanie stanu biocenoz oraz dostosowują gospodarkę leśną do tych warunków, wspierają badania naukowe, promują zrównoważoną gospodarkę leśną i prowadzą edukację leśną społeczeństwa. LKP stanowią także forum współpracy leśników ze społeczeństwem. W radach naukowo-społecznych każdego LKP zasiadają przedstawiciele lokalnych władz samorządowych, autorytety świata nauki, reprezentanci organizacji pozarządowych, przemysłu drzewnego, lokalnych mediów oraz osoby obdarzone szczególnym zaufaniem społeczności lokalnych.

 

 

 

Leśny Kompleks Promocyjny Lasy Birczańskie - informacje ogólne:

Leśny Kompleks Promocyjny „Lasy Birczańskie" został utworzony Zarządzeniem Nr 4 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w dniu 24 stycznia 2001r. na terenie całego Nadleśnictwa Bircza.
Leśny Kompleks Promocyjny Lasy Birczańskie obejmuje swym zasięgiem teren Pogórza Przemyskiego oraz Gór Sanocko-Turczańskich. Obszar ten charakteryzuje się  walorami przyrodniczymi oraz turystycznymi. Lesistość obszaru jest bardzo wysoka, tj. ponad 61%.  Dominującymi siedliskami jest las górski świeży oraz las wyżynny świeży, z których przeważająca część to siedliska naturalne i zbliżone do naturalnych. W tej części Karpat najważniejszymi gatunkami lasotwórczymi jest jodła i buk. Na terenie LKP Lasy Birczańskie występują również drzewostany sosnowe na siedliskach zniekształconych, które znajdują się na gruntach porolnych. Obecnie leśnicy z Nadleśnictwa Bircza prowadzą na gruntach porolnych przebudowę drzewostanów sosnowych, czyli odtwarzają lasy o naturalnym składzie gatunkowym zgodnym z siedliskiem.

 

Cele utworzenia LKP „Lasy Birczańskie" :

  • Wszechstronne rozpoznanie stanu biocenoz siedlisk leśnych terenów podgórskich i górskich oraz dynamiki zachodzących w nich zmian;
  • Trwałe zachowanie lub odtwarzanie naturalnych walorów lasów na obszarze LKP Lasy Birczańskie;
  • Łączenie trwałej gospodarki leśnej z aktywną ochroną przyrody; zobacz Ochrona Przyrody
  • Prowadzenie prac badawczych i doświadczalnictwa leśnego dla wypracowania wniosków możliwych do wykorzystania przede wszystkim w terenach podgórskich i górskich
  • Prowadzenie szkoleń Służby Leśnej
  • Promowanie wielofunkcyjnej oraz zrównoważonej gospodarki leśnej
  • Prowadzenie edukacji leśnej społeczeństwa; zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą edukacyjną ! Odwiedź Nas, Poznaj Las!
  • Komunikacja ze społeczeństwem ; zachęcamy do polubienia strony Fanpage FB Nadleśnictwo Bircza, Lasy Państwowe